Денят Х завърши с хепиенд! Червената общност извоюва паметна победа

7 Dni CSKA14.10.20189150
ЦСКА - Копенхаген, Лига Европа, играчи, деца

Сагата с емблемата и активите на ЦСКА завърши в 15 часа на 11 октомври. И приключи с безусловен хепиенд. След това червена България започна да празнува. И има защо. Техният любим отбор символично изигра финала на ШЛ. А празниците са хубаво нещо и някак е тъпо някой да ги разваля. Не обичам да се произнасям по юридически въпроси, защото не се намирам за достатъчно сведущ в материята, но и не смятам за престъпление, ако някой иска да го прави. Правото на лично мнение и позиция е свещено.

Но и правото на

милионната червена общност

да се радва също е свещено. През последните години привържениците на ЦСКА със своята активна позиция направиха много за любимия си клуб. И действията им могат да служат за пример. Специално за придобиването на емблемата заслугата им е огромна и решаваща. След дербито с Левски и с наближаването на крайния срок 11 октомври червеният кошер толкова силно зажужa, че просто нямаше как обещанието да не бъде спазено. И това се случи, затова е и празнуването. Футболът е за феновете и никой няма право да не се съобразява с тях. Получиха това, което искаха, и то в пълна степен. Както е казано,

глас народен – глас божи!

На преден план изпъкват няколко безспорни факта. За пръв път бе капитализирана стойността на футболна марка и бе заплатена реална цена от над 8 милиона лева. Иначе всеки може да си поставя каквато иска стойност, но само пазарът решава кое колко струва. За пръв път бе проведена процедура по несъстоятелност, която завърши успешно за всички страни. Създаден бе прецедент, от който могат да се възползват и други клубове при сходни обстоятелства. Казусът вече може да се изучава в учебниците. Интерпретациите приключиха, нещата са ясни. Ясно е къде отиде емблемата и историята на ЦСКА. Точката е поставена!

Важно е да се гледа в бъдещето, а не в миналото. Всички печелят от пълното изясняване на ситуацията. ЦСКА като клуб и неговите привърженици си изтърпяха изпитанието и могат да гледат с облекчение напред. Не да ги занимават постоянно с нефутболни неща като дългове, фалити и юридически спорове. Те искат да имат силен отбор, който да пише нови славни страници. Искат нов Якимов, нов Денев, нов Стоичков. Те искат осигурено бъдеще за любимия клуб. Случилото се на 11 октомври без съмнение ги преизпълва с ентусиазъм.

Новината е повече от добра и за БГ футбола

като цяло. На българския футбол са му жизненонеобходими два силни гранда – Левски и ЦСКА. 11 октомври ще налее ново гориво във вечното противостоене. Това звучи като клише, но е самата истина. Сините не могат да дръпнат напред без червените и обратното. Заяжданията по форумите и кафенетата са приятно занимание, но на футболния терен се иска класа. А тя идва само от конкуренцията. Най-големите успехи на ЦСКА в Европа са по времето, когато Левски имаше много силен отбор в България. Все още има доста живи съвременници на великите битки от 80- те години, когато българското дерби бе сред 10- те най-качествени на Стария континент.

И накрая ще ползвам правото на лично мнение. Животът ми е свързан с футбола и по някакво стечение на обстоятелствата съм стартирал запознанството с играта точно с образуването на двата футболни и спортни мастодонта ЦСКА Септемврийско знаме и ЛевскиСпартак. Вече 50 години под различни имена, при две коренно различни стопански системи и с няколко променени регистрации тези два клуба привличат като магнит 80 процента от населението на България. Заради огромната си популярност тези два клуба са с особен статут и търговският закон не може да реши възникналите чрезвичайни и екстраординарни ситуации. Затова финансовите проблеми на ЦСКА не трябваше да доведат дотам, че отборът да бъде пратен при аматьорите. Много неща трябваше да бъдат избягнати или да не бъдат допуснати. И мисля, че доста хора се изгавриха с най-важната институция във футбола – човека на стадиона. По-добре да се мисли за него, а не за членове от търговския закон, написани по европейска директива. Те не касаят национални богатства като двата футболни гранда на България.

Придобиването на марката и активите обаче е един символичен и идеен акт. 8-те милиона лева всъщност могат да бъдат осребрени от онези 28 хиляди зрители на стадиона срещу Копенхаген по 20 пъти годишно. Трябва да се случи това и никога повече няма да се пише и говори за фалити. Феновете трябва да се върнат на стадиона, извън него те си казаха тежката дума.

“Тема спорт”

Напишете коментар

Вашият e-mail адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани със *