ЦСКА тепърва ще бере плодовете от 11 октомври! Моралният акт носи много маркетингови възможности

7 Dni CSKA15.10.201810890
Гриша Ганчев на Армията 70 години ЦСКА (22)

Всяко чудо е за три дни, твърди народната мъдрост. Но не и когато говорим за ЦСКА. “Най-голямата победа през новия век”, “една от най-важните дати в историята на клуба”, “велик момент” – това са само част от определенията за развръзката с плащането по търга за активите на старото АД, които не слизат от устата на червените привърженици. Еуфорията е голяма, но резултатите от чудото от 11 октомври тепърва ще се усещат в клуба.

На първо място, при споменаването на ЦСКА вече ще се говори само за футбол. Не че и досега не трябваше да е така. Не че някой от червените фенове, подкрепящи отбора, е имал съмнение в идентичността – своята и на клуба. Не че враговете ще замлъкнат и ще поздравят армейския клуб. Преди всичко заради себе си ЦСКА имаше нужда от подобно развитие на казуса с емблемата. Да, то се случва на безпрецедентно висока за България цена, но утвърденото доверие между фенове и ръководство е

финансово неизмерим актив

Основите на изграждането му бяха поставени преди малко повече от 3 години, когато единствено Гриша Ганчев се нае да спаси и съхрани червената идея. Каквото е казал дотук – изпълнил го е. Каква е цената – само той си знае. Плащането на огромната сума без съмнение би се отразило на конкурентоспособността на всеки един отбор. Но в ЦСКА са длъжни да го компенсират и да се възползват от ситуацията. Актът е още по-значим, защото за пореден път демонстрира дългосрочните ангажименти на собствениците. Отборът се развива непрестанно – достатъчно е да се сравнят съставите за последните три сезона, за да се види прогресът по отношение на качеството на отделните състезатели и дълбочината на състава. Факт е, че за това време нито един от играчите или треньорите, които напуснаха отбора, не са изявили някакви претенции за неизпълнени ангажименти. Освен гарантирането на съществуването на ЦСКА и нормалното спортно функциониране на клуба Ганчев и Инджов изчистиха и имиджа му, който доста хора преди тях начело на клуба се постараха сериозно да деморализират. С погасяването на задълженията по търга на практика приключва дългият процес по връщането на изконните армейски принципи.

Клуб, стадион, символи, публика

ЦСКА беше съхранен в своята цялост и няма и най-малката причина да се съмняваме, че така ще бъде в годините напред, в които ще бъде ръководен от Гриша Ганчев.

Сега са необходими енергични действия и от страна на клуба, и от страна на феновете. ЦСКА трябва да влезе по най-бързия начин във владение на активите, посочени в търга – ако има юридически казуси с определени имоти, клубът трябва да бъде компенсиран. Част от кредиторите пък вероятно ще върнат процент от средствата, които ще получат, под формата на дарение за школата – такава идея вече се роди и завъртя в публичното пространство. Списъкът е дълъг, а в него личат имената на редица хора, които би трябвало да са готови на подобен символичен жест. Някои вече го обявиха публично, предстои да видим дали и кой ще ги последва. Време е титлата “армеец”

да се доказва на дела, а не само на думи

Не на последно място, клубът трябва да се възползва максимално от създадената еуфория и нагласата на феновете да подкрепят още по-мощно отбора. Маркетингът е едно от направленията, които трябва значително да се подобрят. Пускането още от днес в продажба на билетите за домакинството с Лудогорец през декември, заедно с пропуските за предстоящия в неделя мач с Етър е много добър ход. Вече трябваше обаче да са на пазара или поне в процес “очаквайте скоро” редица артикули с емблематичното лого – тениски, флагчета, значки и т.н., които със сигурност биха се харчили като топъл хляб. За финала за купата срещу Монтана Сектор Г произведе специална червена тениска, от която бяха продадени хиляди бройки. Сега еуфорията е подобна и е хубаво тя да бъде използвана като морален стимул, но още по-важно е

да бъде материализирана

под формата на серия от маркетингови дейности и цялостна стратегия в тази насока. Феновете също трябва да се активизират допълнително и да предлагат дейности – със сигурност в клуба ще са отворени за такива.

Приключването на казуса със старото дружеств о слага точка и н а невижданата вражеска кампания с атаки, внушения и манипулации по посока на клуба. Войната не е спечелена, тя ще бъде вечна или поне дотогава, докато ЦСКА е независим. Но беше спечелена една от най-тежките битки, която сложи

прът в колелото на пропагандата срещу клуба

Остава да бъдат разчистени и останките от групичката, която се бе превърнала в острието за черни кампании на враговете. Несъстоятелността на лъжеармейците лъсна още повече. Ако имат и капка реализъм, те ще преустановят използването на каквито и да било асоциации с великия червен отбор. Ако искат, да си сменят емблемата и името и да си ритат по долните дивизии за кеф на спонсорите си. Подобни отбори с лопата да ги ринеш и у нас, и по света. Но ако обичат, да не се изказват повече по темата ЦСКА.

Оздравяващо чистилище – през този процес премина червената общност и днес хилядите, които ще се стичат в идните седмици и месеци на “Армията”, могат да гледат с облекчение на отлюспените пиявици. Не е прав Димитър Пенев да ги сравнява със сериала “Под прикритие”, защото целта на съществуването им беше прекалено явна, също като подкрепата, която имаха за участието си в търга, също и като кампанията, която водеха. Както из форумите феновете отбелязват – време е остатъците им да изтекат през сифона.

Не на последно място, червената общност получи огромен морален стимул и сега трябва да започне да изисква аршинът най-после да бъде еднакъв за всички. ЦСКА плати много висока цена – веднъж със сезона в аматьорската група, а сега и във финансово измерение. Кой друг го е правил?! Повече морални квестори по темата ЦСКА не може да има, ред е на ЦСКА да задава въпроси от най-високото стъпало.

Стоян Генов, “Тема спорт”

Напишете коментар

Вашият e-mail адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани със *